Caroline Simonsen

Lysere tider

• Publisert: 29.03.2016, 15:58
  • Kategori: Foto

• Jeg har laget ny spilleliste på Spotify. Påsken er over for i år, og overgangen fra vinter til vår begynner å bli ganske tydelig, også her oppe i nord. Det er et sikkert tegn på at jeg trenger ny musikk som kan smelte meg i tiden fremover. Gule kyllinger og egg er pakket tilbake i esker, vi har kommet hjem fra hytta og de aller fleste studentene har reist. Ikke jeg, for jeg har ennå ferie. Helt til 11. April, så jeg skal være hjemme en stund til. Se på snøen som smelter og solen som snart slutter å gå ned.

• 1 kommentarer
  • Sånn var det

• Publisert: 23.03.2016, 15:11
  • Kategori: Personlig

Jeg kan ikke huske min første hyttetur. Det er nok fordi jeg bare var noen få måneder gammel første gang jeg tilbrakte helgen her inne. Siden den gang har jeg sittet i bilen fredag ettermiddag flere ganger enn jeg kan tenke meg. Før måtte vi reise med ferge en del av veien, spise en pølse i brød på vei over fjorden, men nå kan vi fint kjøre bil helt frem. I alle fall når været er rolig og veiene åpne.

Når jeg var liten betydde hyttehelg kvalitetstid med familien i en relativt liten tømmerhytte, uten innlagt vann eller strøm. På vinterstid var det bitende kaldt både inne og ute når vi kom frem, og hytta måtte varmes opp med peisvarme før vi kunne kle av oss bobledressen. I hjørnet sto en liten kasse tv, med en skjerm ikke stort større enn en bærbar pc, og på den duret gullrekka, mens antenna på toppen kjempet fortvilt for å få inn nok signal. Søsteren min og jeg sov i køyeseng, og vi måtte ned til elven for å hente vann flere ganger i løpet av helgen. Scooteren var en gammel Yamaha med plass til to, og dersom sleden var full måtte vi hoppe av og dytte med så mye kraft vi kunne, for å få doningen opp den bratte bakken.

Mamma lagde hyttemat i den lille kjøkkenkroken og fylte hele hytta med os og kjærlighet, mens pappa måket snø fra taket som vi brukte til å lage hule i. Skiene sto oppstilt mot hytteveggen og akebrettet var aldri langt unna.  I en periode av livet føltes det som å reise på ferie hver gang vi skulle dra på hytta.

Så ble jeg eldre, og det var stas å være hjemme alene. Invitere venner på besøk, og ha hele huset for seg selv mens mamma og pappa kjørte innover til hytta for å plukke bær, gå på ski og se gullrekka på NRK. I mellomtiden pusser vi opp, bygger ut, legger inn strøm og oppgraderer snøscooteren både en og to ganger. Selv med eget sertifikat for å kjøre snøscooter, velger jeg å være hjemme fremfor inne på hytta. Sånn er det, i den alderen. 16-17-18. Det er så mye som er kulere enn å hente vann på elva.

Nå er jeg snart 21. Hytta er større, dekningen bedre og vi har til og med fått internett. I en alder av 20 år er det luksus å få være på hytta. Avslappende og nødvendig. 2 meter til skiløypa og så frisk luft som du bare finner i fjellet. Når jeg leser i hytteboka, om helgene før jeg ble født, tiden uten vann og strøm, oppussing, jakt, fiske og sanking av bær, synes jeg synd på alle de som ikke har hatt hytte. På de som ikke har måtte hente ved eller bade i den lille grønne stampen midt på gulvet. På de som ikke har snørekjørt på ski, lært å kjøre scooter litt for tidlig, spilt yatzy rundt stuebordet eller fått flis i foten fra det ubehandlede tregulvet. På de som ikke har tent bål rett på utsiden og grillet pølser til lunsj. Men mest av alt på de som ikke har opplevd at det er ok å ta det helt med ro, at det går fint selv om det ikke skjer noe hele tiden, og at du antakeligvis overlever selv om du ikke har mobildekning noe annet sted enn på taket.

• Publisert: 23.03.2016, 15:11
  • 4 kommentarer
  • Hyttepåske

• Publisert: 21.03.2016, 15:32
  • Kategori: Hverdag

• Jeg har inntatt påskefjellet. Etter en fartsfylt helg hjemme har jeg beveget meg innover til hytten. Nå er det påske! Her har jeg tilbrakt alle påskeferiene mine, bortsett fra en, i mitt 20 år lange liv. I 2010 var jeg på Tenerife, men både før og etter det har det vært nysmurte ski, Kvikk Lunsj og Påskelabyrinten på radio som har vært tingen. I dag har jeg gått årets første påsketur, spist årets første påske-appelsin og drukket årets første påske-kakao. Tradisjon tro har jeg også flyttet inn i Mariusgenser og ullester, gått til innkjøp av kryssord og nå har jeg også fått full oversikt over ukens TV-guide. Det lover bra for en herlig uke, som kun kan toppes med skikkelig påskesol.

• 6 kommentarer
  • Dagens første måltid

• Publisert: 18.03.2016, 12:11
  • Kategori: Mat

• Det siste året har jeg blitt stor fan av havregrøt. Jeg har gått fra å grøsse av tanken på og måtte spise noe så uapetittelig og klumpete som havregrøt, til å spise det til frokost hver dag. Jeg vet ikke helt hvordan det skjedde, men nå gleder jeg meg alltid til dagens første måltid. Jeg spiser min med masse kanel, toppet med eplebiter. Så lenge den er laget med skummet melk (ikke vann), går det helt fint å varme den i mikrobølgeovnen. 2 minutter til rykende fersk, varm og herlig frokost. En garantert god start på dagen. Det ser ikke alltid like estetisk ut som i dag morgest, men det smaker alltid like godt, og så er jeg mett lenge.

Det er rart hvordan man plutselig lærer seg å like noe man aldri egentlig har tålt smaken på. Dette året har jeg blant annet begynt å like tyttebær, rødbeter, brunost, kaffe med melk, blitt veldig glad i egg i alle former, opparbeidet en stor kjærlighet for vafler og i tillegg sånn smått begynt å like pommes frittes og potetgull med smak av eddik. Spennende med nye smaker. Kanskje jeg faktisk begynner å bli voksen?

• Publisert: 18.03.2016, 12:11
  • Kategori: Mat
  • 2 kommentarer
  • Am Morgen

• Publisert: 17.03.2016, 12:09
  • Kategori: Hverdag

• Nå er jeg hjemme igjen. Nesten nøyaktig 4 uker siden jeg kjente frisk norsk luft sist, er jeg tilbake. Det føles som en luksus å få komme så mye hjem, og ikke minst ville det selv, men denne gangen tenkte jeg litt mer på det jeg reiste fra enn det jeg reiste til. Snart er det vår, mai og slutt på studieåret i England. Kanskje det var derfor det var så usansynlig vanskelig å komme seg hjem?

Jeg våknet før fuglene i går morgest for å komme meg til Gardemoen tidsnok til å rekke flyet mitt 09.20. Tross turbulens hele veien landet vi før tiden i Alta. En ellers stille og rolig kjøretur som vanligvis tar 3 timer, ble til en liten ekspedisjon på 11 timer i bil. Stengte veier, uvær og kolonner førte til venting og i overkant saktegående kjøring i kø. Ikke før klokken 23.00, 16 timer etter jeg startet reisen, kunne jeg dra kofferten opp trappen her hjemme. Da var det ekstra godt å finne sin egen seng med nytt sengetrekk og to gode dyner, kan du si.

Stormen raser fortsatt, så jeg har tilbringt en stille og rolig morgen ved kjøkkenbordet. Havregrøt til frokost og kritthvite vinduer fulle av snø. Da vet du at du er hjemme.

• Publisert: 17.03.2016, 12:09
  • Land of the British

• Publisert: 13.03.2016, 12:35
  • Kategori: Video
  • .

• LIV

• Publisert: 12.03.2016, 14:50
  • Kategori: Hverdag

Dagen i dag føles veldig lite ut som lørdag. Litt fordi jeg jobber med skolearbeid, men mest fordi jeg har latet som de siste 3 dagene var en skikkelig digg helg. Onsdag sjekket jeg inn på hotell i Liverpool sammen med søsteren min, og i dag morges reiste hun tilbake til Oslo. På 3 dager rakk vi å spise mye god mat, gå i butikker, sitte på café og se Liverpool slå Manchester United 2-0 på Anfield. Det er helt greit å behandle vanlige onsdager, torsdager og fredager som helg og mini-ferie innimellom.

Kampen var helgens høydepunkt, og det var herlig å være Liverpool supporter på torsdag, og fredag, og i dag, egentlig. Jeg har vært på Anfield noen ganger nå, men aldri tidligere har jeg opplevd så bra stemning som på Anfield torsdag kveld.

• Publisert: 12.03.2016, 14:50
  • 2 kommentarer
  • 3 fine ting å se på

• Publisert: 11.03.2016, 20:17
  • Kategori: Blogg
  • Her kommer andre post I min faste nye greie: 3 fine ting.

1. Film: Still Alice.

For en tid tilbake så jeg den Oscar-nominerte filmen Still Alice. Det kan gå litt begge veier når det gjelder kritikerroste filmer for min del. Det kan fort bli litt for mye innviklede hendelser som er vanskelig å se for seg/sette seg inn i. Litt for mye hopping i tiden og litt for lite underholdning. Andre filmer, som Still Alice, treffer med rett i hjertet. Denne er så fin og ekte, og omhandler et sårt og vanskelig tema som mange mennesker kjenner nært på kroppen: Demens og Alzheimer.

Julianne Moore har hovedrollen og portretterer hovedkarakteren Alice helt fantastisk vakkert. Grunn nok i seg selv til å se filmen, egentlig. Kristen Stewart spiller datteren til Alice, og for første gang likte jeg virkelig det hun bidro med som skuespiller. Kan også legge til at denne filmen kommer med gråtegaranti, ikke bare for den lettrørte. Still Alice forteller en sterk hjerteskjærende historie om det å miste alt og om kjærligheten som gjør det enklere. Se den, gråt og le og vær takknemlig for alt du har.

2. Serie: Skam.

Når det dukker opp noe som alle følger med på, alle snakker om og alle hyller hemningsløst, da blir jeg ofte litt skeptisk. Sånn var det med Skam, serien som kun sendes på nrk.no/p3 og handler om en jentegjeng i førsteklasse på Nissen VGS i Oslo. For det første er jeg skeptisk til det jeg mener er overdramatisering av ungdomstiden, det å liksom skulle finne seg selv, alkohol, gutter og alt annet dramatisk som er forbundet med videregående. Det er simpelthen fordi jeg aldri følte at jeg var inne i en sånn periode selv, og derfor har tenkt at det er noe media og bekymrede foreldre har skapt. I ettertid har jeg skjønt at det er forskjell på å vokse opp i en liten bygd i Finnmark og i Norges hovedstad, og at det er forskjell på hvordan jenter takler, (eller opplever som jeg villa sagt) ungdomstiden. Det var da jeg bestemte meg for å begynne å se Skam, og jeg har ikke angret en eneste gang.

Serien er morsom, godt skrevet, godt castet og veldig viktig i 2016. Den tar for seg flere av temaene jeg snakket om i forhold til kvinnedagen i går, og jeg anbefaler den til både ungdommer, foreldre og besteforeldre. Chris, en av jentene i gjengen (spilt av Ina Svenningdal fra Jul i Svingen) er forresten mitt nye spirit animal, håper hun får en egen spin-off serie snart! Så, sjekk ut Skam på nett-tv, der ligger hele første sesong og første episode av sesong 2. Når en skeptiker som meg er overbevist, kan hvem som helst lære seg å elske Skam. Bonusen er at du får ekstra valuta for lisenspengene. Vinn-vinn, spør du meg.

3. YouTube video: Kristin Gjellsvik.

Denne videosnutten trenger jeg ikke si så mye om. Kristin Gjellsvik sier det ganske greit selv, synes du ikke? Jeg spyr av hele diskusjonen om kropp. Dette er det eneste som har appellert til meg av alt som blir sagt der ut.

• Publisert: 11.03.2016, 20:17
  • Den internasjonale kvinnedagen

• Publisert: 08.03.2016, 23:51
  • Kategori: Personlig

• Jeg er vokst opp i et likestilt hjem.
    I dag vil jeg gratulere mamma,

som også er et forbilde for meg, med kvinnedagen.

"Ja, jeg er jo for likestilling, men det er ikke sånn at jeg er feminist eller noe"

Jeg er sikkert ikke den eneste som har hørt noen si dette, jeg tror faktisk jeg har sagt det selv. Det var i så fall før jeg lærte at ordet feminist faktisk betyr likestilling i seg selv. Med det i bakhodet burde alle omtale seg selv som feminist, både kvinner og menn. Jeg har aldri skjønt hva som er så skremmende med det ordet.

I 2016 er fortsatt det å bli født som jente noe av det farligste som finnes. 1 av 10 norske jenter har blitt voldtatt. Sånn vil ikke jeg ha det. Men hvordan kan vi endre det? Holder det med tog og paroler 8. Mars? Jeg tror jenter må gå i tog hver dag, sammen. Stå sammen slik at gutter skal slutte å se på oss som objekter. Slik at de slutter å omtale jenter som horer, sluts og luremus. Likevel, først av alt må vi stå sammen for å slutte og omtale hverandre på den måten.

Voldtekt er den eneste kriminelle handlingen hvor offeret blir spurt om han/hun la opp til det. Om hun hadde på seg utfordrende klær, om han/hun ikke egentlig var med på det, hadde lyst. Har du noen gang hørt slike spørsmål i forbindelse med andre kriminelle handlinger? "Er du sikker på at du ikke ga innbruddstyven den fryseboksen?", "Men, du er helt sikker på at du ikke la opp til at de skulle stikke av med bilen din?", "Vel, man kan jo aldri være helt sikker på at hun ikke ville at noen skulle stjele den veska hennes, da?". Det er jo rett og slett helt absurd.

Jeg har ennå til gode at gutter på min egen alder svarer med et kontant ja eller uttrykker at de er 100% enig i det jeg sier, hvis jeg prøver å fremme en sak hvor jeg mener at kvinner blir undertrykt. Det er skremmende. For det betyr at noe er så grunnleggende feil helt fra vi er barn, noe som sier at menn er mer verdt enn kvinner, at det å være gutt er bedre enn og være jente. Jeg gleder meg til vi skal skjønne at det er feil, og at kvinner er akkurat like mye verdt som menn. Like mye verdt hva gjelder lønn, like mye verdt i muligheter og ikke minst at min kvinnekropp er like mye verdt som enhver mannekropp. Den dagen er ikke i dag, derfor må vi fortsette å markere kvinnedagen i årene som kommer.

• Publisert: 08.03.2016, 23:51
  • 6 kommentarer
  • MAN

• Publisert: 07.03.2016, 17:06
  • Kategori: Blogg

• I dag har jeg vært i Manchester. Byen jeg lander i hver gang jeg kommer til England, men ellers ikke har noe særlig forhold til. Det var fint likevel da, for vi fikk tilbringe skoledagen litt som vi ville. Litt på museum, litt ute i sola og litt på café for å spise lunsj. Det kan jeg like. Jeg velger kylling sandwich over knekkebrød any day. Vi fikk sett mye fine bilder, mye merkelig film og mye morsomme og kreative greier som man i utgangspunktet stusser litt på at er kunst, før man ser prisen, iallefall. Vel hjemme har jeg sett litt House of Cards, sendt en viktig mail og nå lurer jeg på hva jeg kan lage til middag av det jeg har i skapet. Jeg skal tilbringe onsdag til fredag i Liverpool, så nå sparer jeg penger på å utsette ukeshandelen. Fint det altså, må bare ha noe å spise.

• Blogg osv

• Publisert: 06.03.2016, 02:36
  • Kategori: Personlig

Lørdag og klokken har passert midnatt, så da våkner jeg til liv og skriver litt. Blogg-Norge har vært så kaotisk den siste tiden at jeg har følt at jeg bare vil blogge hvis jeg virkelig har hatt noe å dele. Ikke skrive om klær, nye ting, mat, hverdag eller noe annet overfladisk som alle de store bloggerne får kritikk for hver eneste dag. Jeg har liksom ville vært viktigere enn det, mer reflektert og ikke så simpel. I bunn og grunn handler det vel om at det å bli kategorisert som blogger ikke er noe å være stolt over akkurat nå, virker det som. Det har ført til at jeg ikke har villet skrive eller poste noe med mindre det har vært personlig eller viktig for meg. Med mindre det har vært noe jeg har følt at jeg kan forsvare.

Det skal jeg fortsette med, men jeg har også bestemt meg for at blogg skal være gøy. Denne bloggen burde gjenspeile meg som person (i alle fall deler av det) og det er jo så mye mer enn alt som er politisk korrekt og innafor bestandig. Jeg sier ikke at jeg skal legge meg i senga og ta bilder av meg selv i Calvin Klein undertøy mens jeg forteller om mine nye vippe-extensions og linker til klinikken som fyller leppene mine med restylane, men det betyr mer av det jeg synes er gøy. Det jeg vil dele, og ikke bare det jeg synes er rett, men derfor også litt kjedelig. Mote og klær er en sånn ting som jeg synes er gøy, men som jeg samtidig synes er så utrolig lite viktig i andre sammenhenger.

Jeg vil skrive mer, blogge mer bilder, mer mat, mer av alt det som jeg synes er fint her i verden. Starter like godt med en fast greie som heter 3 fine ting, du kan lese første post HER

• Publisert: 06.03.2016, 02:36
  • Avocado on toast

• Publisert: 06.03.2016, 01:42
  • Kategori: Blogg

Den ukentlige storhandelen og matplanen min gikk ikke så alle tiders denne uken, så jeg måtte eksperimentere litt med det jeg hadde når jeg skulle lage middag i dag. Jeg hadde kylling, tørt brød, avocado, brokkoli og salat ? stort sett. Så da ble det most avocado (med hvitløk, salt og pepper) på toast, med kyllingfilet stekt med salt, pepper og rester av tacokrydder pluss brokkoli-chips stekt med krydder og olje i ovnen. Det var sykt digg faktisk, så nå er det ikke så farlig om matplanen går skeis flere ganger, dette kan jeg spise resten av livet, nesten da.

• Publisert: 06.03.2016, 01:42
  • Mars

• Publisert: 02.03.2016, 15:08
  • Kategori: Hverdag

Oj, ny månede og våren er i anMARSj! I alle fall her, passe langt sør i verden, hvor alle klager på at 10 grader er for kjølig nå som det skal være vår. Jeg later som jeg er enig mens jeg tenker på stengte veier og minusgrader hjemme i nord. I går morgest var jeg pessimist og dro på meg det som skulle vise seg å være alt for mye klær, når jeg gikk ut døren. Da ble jeg gående rundt å drasse på overflødig skjerf og hansker mens jeg prøvde å komme meg hjem med ukens matvarer, skolesekken og kameraet over skulderen. I en stund føltes 10 grader ut som 30 for en varmblodig sjel som meg. Med 2-3 uker til påske er jeg mer innstilt på nysmurte ski, puddersnø og iskald appelsin enn årets første utepils, men det er bare meg altså.

Akkurat nå har jeg hendene fulle med to fotoprosjekter. Det er veldig gøy å kalle fotografering for skolearbeid, men jeg skulle gjerne sluppet unna all den teorien. I disse dager lager jeg film. Er ute i gatene og filmer alt som får meg til å tenke på Storbritannia, og litt til. Hvis resultatet blir bra skal dere få se, dere også.